Translate

tiistai 21. huhtikuuta 2015

Hieman lisää kytkennöistä - kaikki ei käy kuin Strömsössä

Ledien kanssa perusvalaistus onnistuu tosi hienosti, kun tyytyy käyttämään alkuperäistä valosarjaa sellaisenaan sekä jatkaa vain johtoja ja jättää tarpeettomat valot käyttämättä. Paristokotelon sisällä oleva suojavastus pitää huolen siitä että ledit eivät pääse saamaan ylijännitettä ja kaikki syttyvät normaalisti.

Valosarjoissa, joissa on 10-20 lediä ja näitä syöttävä paristokotelo, voi hyvin jättää vaikka puolet ledeistä käyttämättä ja silti sarja toimiii ihan hyvin.

Hitsausvalo (Crusailuauton vilkkuva venttiilinkorkki)

Tässä kuten edellisessäkin talossa ensimmäinen ongelma tuli valitsemastani hitsausvalosta, sillä se ei syttynyt, kun kytkin sen paristokoteloon sellaisenaan. Jouduin vetämään paristokotelosta erillisen virtajohtimen, joka ohitti suojavastuksen. Näin sain venttiilikorkin tarvitseman 4.5 V:n jännitteen kytkentäsokeripalaan. Tähän kytkin sitten vilkkuvan hitsausvalon (venttiilikorkki). Olin jo aiemmin asentanut korkin vastaavanlaiseen kiikkuun kuin edellisessä talossani. Korkissa oleva liikeilmaisin aktivoituu kun korjauspukille ajava auto tönäisee lamppukiikkua ja hitsaus välähtelee noin 10 sekunnin ajan.
Täysjännitteen kaappaaminnen

Takan kytkemisen jälkeen tuli sitten jo seuraava ongelma, joka paljastui vasta, kun paristot olivat jo vanhentuneet kokeiluissa. Vilkkuva takka tuli kuormitti sen verran epätasaisesti, että heikoilla paristoilla kaikki talon valot alkoivat vilkkua takan tahdissa. Tästä selviän sillä, että takka kytketään omalla etuvastuksellaan suoraa paristokotelosta tulevaan 4,5 V:n jännitteeseen.


Liikennevaloiksi hankin Clas Ohlsonilta punaisia ja vihreitä ledejä. Nyt liikennevalojen kytkeminen muiden valojen rinnalle sammutti kaikki talon valot.  Edellisessä parkkitalossa liikennevaloledit olivat eri tyyppisiä, jostain tarvikelaatikoideni pohjilta ja paloivat heti yhdessä muiden valojen kanssa. En onneksi pelästynyt, sillä tämä on aika yleinen ilmiö silloin, kun tällaiseen valmiiseen valosarjaan yhdistelee muita ledejä. Niiden virrankulutus vaihtelee sen verran, että nytkin nämä ledit veivät sen verran enemmän virtaa kuin muut, että suojavastuksen alentama jännite laskii alle muiden ledien sytymisjännitteen. Tähän ratkaisuksi löytyi se, että laitoin liikenne valoille oman suojavastuksen, jolloin alkuperäisen sarjan valot pystyivät toimimaan myös liikennevalojen ollessa kytkettyinä mukaan talon sähköjärjestelmään.

 Lentovalon johto on piilotettu pienen muovisen asennuskourun sisään

Aloin asennusten siistimisen piilottamalla talon ulkopuolelle jääneitä johtoja pienten muovisten johtokourujen sisään. Siellä ne mahtuvat kulkemaan huomaamattomasti kytkentätilaan talon taakse. Esimerkiksi Liikennevalojen lentovalomaston johdot kulkevat tällaisten kourujen sisällä.


Mainosvalot paikoillaan

Loppusuoralla kiinnitin mainosvalot paikoilleen Ylimääräisenä mainoksena kehittelin huoltohallin kahvipisteelle myös mainosvalon. Pysäköintimainos on tehty tic-tac makeisrasiasta laittamalla sinne printattu paperi ja valot sisälle. Burgeripaikan mainos on tehty vastaavalla tavalla Coctailaseihin pudotettavasta vikkuvasta muovijääpalasta laittamalla sinne tekstit ja uusi yksivärinen led antamaan valoa. Mainosvalot, liikennevalot ja lentotason valot syttyvät päävirtakytkimestä. Muuta valot kytkeytyvät omista kytkimistään huonekohtaisesti.

Seuraavana vaiheena onkin sitten koko asennuksen piilottaminen kansien alle, loppumaalaukset ja tulevien synttäripäivien odottelu.


Ei kommentteja: